تشکیل کنسرسیوم صادراتی خرمای بوشهر / ۲۶ هزار تن خرما صادر شد
تاریخ انتشار : 1395/5/31 ساعت 09:37:00
تشکیل کنسرسیوم صادراتی خرمای بوشهر / ۲۶ هزار تن خرما صادر شد
تاریخ:
1395/04/29
شماره:
7130
بازدید:
29
خوشه صنعتی بوشهر با تشکیل کنسرسیوم صادراتی توانست ۲۶ هزار تن خرما وارد بازارهای بینالمللی کند.
دبیر انجمن خرمای ایران امروز در گفتوگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: خوشه صنعتی خرما در استان بوشهر در راستای توسعه صادرات خرما و ورود این محصول به بازارهای بینالمللی تشکیل شده است.
سیداصغر موسوی افزود: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی تشکیل خوشههای صادراتی ضرورت اجتنابناپذیری خواهد بود که زمینه دستیابی به بازارهای مناسب برای محصول مشترک را فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: خوشههای صنعتی موتور محرک پویاسازی بنگاهها و صنایع کوچک هستند و میتوانند ابزار مهمی برای رسیدن به عرصههای تولید ملی و اشتغال پایدار محسوب شوند.
موسوی ادامه داد: کنسرسیوم صادراتی خرما با بیش از یک هزار نوع بسته بندی متنوع توانسته محصولات تولیدی خود را در بازارهای بینالمللی بهویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر کند.
وی تصریح کرد: تولید شکلات خرما با روکش شکلات نخستینبار توسط این مجموعه طراحی و با موفقیت وارد بازارهای داخلی و سپس بازارهای بینالمللی شد.
مدیر اجرایی خوشه صنعتی بوشهر یادآور شد: تشکیل کنسرسیوم از نتایج تقویت خوشه صنعتی خرمای بوشهر است که به تقویت صادرات این محصول استراتژیک کمک کرده است.
موسوی تأکید کرد: تاکنون ۲۶ هزار تن خرما به بازارهای بینالمللی صادر شده است.
وی با اشاره به میزان صادرات خرمای کشورمان اظهار داشت: هرچند ایران در فهرست بزرگ ترین تولیدکنندگان خرمای دنیا قرار دارد، اما حجم صادرات خرما بسیار محدود است؛ با این وجود، از بازار سه تا چهار میلیارد دلاری خرمای دنیا، سهم بسیار ناچیز ایران کمتر از یک یا دو درصد است که در سالهای اخیر نیز به مراتب تنزل پیدا کرده است.
دبیر انجمن خرمای ایران همچنین گفت: برای احیای بازار صادراتی خرما باید همکاریهای وزارت جهاد کشاورزی با فائو و رایزنیهای شخص وزیر با سازمانهای بینالمللی در دستور کار قرار گیرد، بهطوری که ایران بهعنوان تولیدکننده خرما در کشورهای اروپایی شناخته شود.
وی خاطرنشان کرد: مدیران اقتصادی کشور با تکیه بر فرمولهای گفتهشده در کتابهای اقتصادی بهطور دائم از معادلههای یکسانی استفاده میکنند که همیشه نتایج آن از قبل مشخص است، در حالی که در کتابهای اقتصادی، افزایش نرخ ارز باعث توسعه صادرات قلمداد میشود، اجرایی کردن این سیاست همیشه در ایران با کاهش صادرات روبهرو شده است؛ چنانکه با افزایش ۵۰ تا ۵۰۰ تومانی قیمت ارز، قیمت آن در داخل کشور تا پنجهزار تومان افزایش مییابد و عملاً قدرت مانور از صادرکننده را میگیرد.
موسوی در پایان تصریح کرد: تصمیمگیریهای دولت و بازی با گزینههای محدودی نظیر نرخ ارز و نرخ سود بانکی نباید بیش از این تکرار شود و دولت باید برای جدا شدن اقتصاد کشور از رکود، از معادلههای جدیدی استفاده کند که با اقتصاد ایران بومیسازی شده باشد.